انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
حراج مرگ در "فروش‌های ویژه"
مطالعه روی داروی «فاموتیدین» برای درمان کرونا
آخرین وضعیت تحقیقات روی ۳ نوع واکسن کرونا در کشور
خطر طغیان بیماری‌هایی که از کشور پاک شدند!
چرایی کمبود انسولین قلمی در کشور
روزه داری موجب افزایش احتمال ابتلا به کرونا نمی‌شود
ساخت واکسن کرونای ایرانی با فناوری نانو
سالم‌ترین ترمیم‌کننده‌های پوست
ویروسی که قرن‌هاست "جان" می‌گیرد
افزایش بیماران بدحال در موج جدید کرونا
میوه‌هایی برای بهبود سلامت بدن
توصیه‌هایی برای داشتن مغز سالم
مهم‌ترین تفاوت‌های کرونا و آنفلوانزا/ علامت مهم کووید ۱۹
چطور با فشارهای روانی «کرونا» مقابله کنیم؟
پرمصرف‌ترین داروی کشور / ۳ آنتی‌بیوتیکِ پرُ تجویز
کدام بیماران بیشتر درگیر کرونا می شوند/ اهمیت کنترل اکسیژن خون
میوه‌های ضدالتهاب فوق‌العاده
فرمول میوه‌ای برای افزایش وزن
موادغذایی‌ برای تقویت قدرت ذهنی
رژیم غذایی ‌‌ برای سالمندان
خواص ادویه‌جات
خروجی بیماران کرونایی فعلا از ورودی‌ها بیشتر است/ وضعیت نامشخص کرونا در روزهای آتی/ امکان دارد شرایط پیچیده‌تر شود
این مواد غذایی کلسترول بد را افزایش می‌دهند
همه چیز درباره «گرمازدگی»
هشدارهای کاهش اسید معده
خوراکی‌هایی برای تقویت روحیه
عوارض فقر اسیدهای چرب امگا ۳ دربدن
خوراکی‌هایی برای بهبود سلامت ریه‌ها
خواص شگفت‌انگیز دانه‌های چیا
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
خوراکی‌هایی که بدن را خنک می‌کنند
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
هندوانه از فواید تا عوارض
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
راهکارهایی برای سلامت قلب
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
خواص مهم آلو برای سلامتی
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
تغذیه مناسب برای کودکان
بیشتر
کد خبر: 111221 | تاریخ : ۱۳۹۸/۵/۵ - 13:43

توصیه‌هایی برای داشتن مغز سالم

آرمان ملی -مغز، یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که به‌دلیل داشتن نقش اساسی در انجام فعالیت‌ها، باید از آن محافظت شود.آلزایمر نیز یکی از بیماری‌های مغزی است که می‌توانیم با اصلاح سبک زندگی و رعایت برخی نکات ساده، از پیشرفت آن جلوگیری کنیم. یکی از بیماری‌هایی که با افزایش سن در برخی افراد مشاهده می‌شود، بیماری آلزایمر است. این بیماری زمانی پیش می‌آید که عوامل خطر بیماری دست به دست هم دهند تا به مغز فرد فشار وارد کنند که دیگر قادر نباشد سلامت خود را حفظ و یا ترمیم کند.با انتخاب روش زندگی سالم می‌توان عوامل خطر بروز آلزایمر را کم کرده و با افزایش توانایی مغز، برای مدت طولانی‌تری سالم ماند. مهم‌ترین عامل خطرساز در ابتلا به بیماری آلزایمر، سن است. حتی با وجود سایر عوامل خطرساز، بیماری آلزایمر زود ظاهر نمی‌شود و معمولا در سنین بالا عارض می‌شود.برای داشتن یک مغز سالم، بهتر است توصیه‌های زیر را عمل کنید:

اصلاح سبک زندگی
دیابت، فشارخون، کلسترول بالا و چاقی همه از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری آلزایمر محسوب می‌شوند. از این‌رو یک سبک زندگی سالم علاوه بر آنکه برای بدن اهمیت دارد، در فعالیت‌های مغزی نیز اثربخش خواهد بود.استفاده از میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ تیره داشته و دارای آنتی‌اکسیدان هستند مانند انگورسیاه، تمشک، اسفناج، سبزی خوردن و روغن امگا۳ و همچنین ترک سیگار در بهبود فعالیت مغز موثر خواهند بود. البته در کنار تغذیه نمی‌توان از نقش ورزش و فعالیت بدنی غافل بود. ورزش به‌طور محسوس خطر ابتلا به سکته قلبی، سکته‌مغزی، دیابت و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

 

پیشگیری از ضربه به «سر»
ضربه‌های مکرر وارد شده به سر، عامل خطری است که می‌تواند به مغز آسیب رسانده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تشدید کند. با پیشگیری از ضربه به سر، از امروز و آینده خود مراقبت می‌کنید. استفاده از کلاه‌ایمنی هنگام فعالیت‌هایی مانند موتورسواری، دوچرخه‌سواری، اسکی، اسکیت و... در پیشگیری از ضربه بسر بسیار موثر است.یک فرد مبتلا به آلزایمر با ارتقای کیفیت زندگی خود می‌تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

به چالش کشیدن مغز
مطالعات نشان می‌دهد چنانچه از مغز خود به‌طور مرتب کار بکشیم، خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی را کاهش می‌دهیم؛ بنابراین فعال نگه‌داشتن منظم مغز عاملی در جهت کمک به آن است. می‌توانید هر روز یک کار تازه انجام دهید و یا روش انجام کارهای روزانه خود را تغییر دهید. به‌طور مثال می‌توانید موی خود را با دستی شانه کنید که کمتر از آن کار می‌کشید.برای به چالش کشیدن مغز روش‌های گوناگونی نظیر بازی شطرنج، پازل، جدول کلمات و ارقام، آغاز فعالیت‌های تازه مانند فراگیری زبان جدید و یا نواختن موسیقی وجود دارند. در این بین اما داشتن روابط اجتماعی عامل مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر است؛ پس رفت‌وآمد و معاشرت را فراموش نکنید.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.