انتخاب تاریخ:   /  /   
برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
صادق توکلی درگذشت
پرویز خائفی درگذشت
پاسخ تهیه‌کننده «ستایش» به گریم جنجالی بازیگر زن سریالش
عرضه لوازم‌التحریر ۱۵ درصد ارزان‌تر از بازار
دهه اول محرم در سیما چگونه گذشت؟/توفیق تکراری‌ها در حسرت برندسازی
همایش شیرخوارگان حسینی در ایران و ۴۵ کشور جهان برگزار شد
وداع با بزرگ‌مرد دوبله که کارتون‌های ماندگاری به ارث گذاشت
تعداد گردشگران خارجی در ۴ ماهه امسال ۴۰ درصد رشد داشته است
پشت سرش آب بریزید ... شادمانی با شادی رفت!
حرف و حدیثی برای تهیه‌کنندگی‌ام در سینما وجود ندارد/ تلویزیون خواست ماه عسل و عصر جدید را داشته باشم اما گفتم نمی‌توانم
عرضه کیف مدارس با مواد بازیافتی چینی/ وعده‌های بی‌سرانجام؛ چوب‌لای‌چرخ تولیدکنندگان
موضع معاون سیما درباره رفتن مزدک میرزایی
باید پارازیت‌های داخلی را از رسانه ملی بگیریم/ بیش از همیشه به انسجام نیاز داریم
روایت مهران احمدی از واکنش‌های مردم نسبت به عدم حضورش در پایتخت/ قرار نیست نقش روح بهبود را بازی کنم!
بحران در رسانه‌های چاپی/ کاغذ مطبوعات را چه کسی «سیاه» می‌کند؟
صدا و سیما در سایه فضای مجازی قرار گرفته است/ اظهارات رئیس رسانه ملی درباره «گاندو» و «نود» با واقعیت متفاوت است/ طرح نظارت بر صداوسیما چارچوبی برای این دستگاه ایجاد می‌کند
امروز خوردن هر لقمه‌ای از هر سفره‌ای مجاز شده/ اگر مسئولان دردهای جامعه را ببینند، جرأت نمی‌کنند روی بسیاری از صندلی‌ها بنشینند
خداحافظی باباپنجعلی از «پایتخت»/ مهران احمدی دوباره بازمی‌گردد
انتقاد «حسین علیزاده» از برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون
تجارت آزاد «ویزا» ادامه دارد
برای خسروی سینمای ایران
متاسفانه تئاتر برای بقا به سلبریتی نیاز دارد
تلویزیون ما ایدئولوژی‌زده است/ مکتب انتقادی در ایران جواب نمی‌دهد/ نود و حالا خورشید به دلیل اتفاقاتی در مدیریت تلویزیون تعطیل شدند
تعطیلی «۸۷ متر» تمام می‌شود
در تمام این سال‌ها سیاست‌گذاران فرهنگی غلط تصمیم گرفتند؛ غلط برداشت کردند و غلط هم مدیریت کردند/ صفر تا صد پرونده گاندو دست سپاه بود/ فکر می‌کردم نقش همه مدیران بی‌کفایت دزد را بازی می‌کنم
«حافظ»برترین‌ها را شناخت/ پیشتازی «بانوی عمارت» و«متری شیش و نیم»
تئاتر سوژه می‌شود
نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم
درخشش تابلوی «فرشچیان» در حراج تهران
این زندگی زیباست، آقا!
واقعیتی است که سریال‌های کره‌ای مخاطب دارند
هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد
ثبت آثار« مرادی کرمانی» در کمیته ملی حافظه جهانی
روس‌ها، فرهنگ ایرانی را از مهم‌ترین تمدن‌های جهان می‌دانند
تشکیل سازمان نظام صنفی، مانع دخالت برخی نهادها در کار رسانه‌ها می‌شود
ناصر هوشمندوزیری درگذشت
نقش متفاوتی در سریال «گاندو» دارم
بار هستی
بدلکاران هیچ امنیت شغلی ندارند/ گفتند بدلکاری هنر نیست تا در جشنواره فجر باشد/ همچنان به دنبال برگزاری جشنواره بدلکاری در ایران هستم
اصلاح فرآیند اکران در «هنر و تجربه»
به‌جای صحبت از کمبودها از قلب‌ها بگوییم
اولیس یا یولسیز؛ مساله این نیست!
برای اینکه به قانون بی‌احترامی نشود بهتر است شورای پروانه ساخت و نمایش را به مراکز دیگر منتقل کنیم!/ رابطه "ارتفاع پست" و "ما همه باهم هستیم" در چیست؟
در «عین شین قاف» یک نقش متفاوت بازی کرده‌ام
در گاندو با یک‌سری جاسوس خنگ طرفیم/ نشان دادن شیوه‌های سنتی جاسوسی نیم قرن پیش خنده‌دار است/ یک جاسوس می‌تواند در هر شغلی باشد، هنرمند، پزشک و حتی روحانی
۶۰ درصد سریال‌های دنیا معمایی و پلیسی هستند/ در سینما و تلویزیون تنوع ژانر نداریم/ یک چهارم جمعیت جهان حاشینه‌نشین هستند
«گاندو» مخاطب را درگیر می‌کند
کبودی‌های برزخ
افتخار می‌کنم با جمشید مشایخی۳ فیلم کار کردم
بیشتر
کد خبر: 111114 | تاریخ : ۱۳۹۸/۴/۳۰ - 14:42
برای خسروی سینمای ایران

برای خسروی سینمای ایران

بهزاد خداویسی - بازیگر و کارگردان سینما

آرمان ملی - خودش بود و صدای تپش قلبش را در هر نقشی که بازی می‌کرد، خوب می‌توانستی بشنوی که به‌راستی زندگی می‌کرد و نه بازی؛ گویی صحنه تئاتر و پرده سینما به‌سادگی زندگی‌بخش یک کارگاه پیراهن‌دوزی باشد و او نشسته پشت چرخ خیاطی در حال دوختن لایی که آهار داشت و بوی خوب می‌داد، یا اینکه حجره کفاشی باشد و او با سندانی فولادی در دست، غرق در بوی چرم و واکس، خود خودش را روایت کند که وقتی برای اولین‌بار که جوان و بی‌تجربه بود، از تست بازیگری سربلند بیرون آمد، از او پرسیدند: «شما سابقه کار داری؟» و او با سادگی جواب داد: «بله، در پیراهن‌دوزی، در کفاشی و در کانال‌سازی» و چه پاسخ قشنگی. او بازیگر خوبی بود، چون خوب زندگی می‌کرد، چه وقتی در خیاط‌خانه بود، چه آن زمان که کارگر کفاشی بود، چه روی صحنه تئاتر و چه آن‌گاه که جلوی دوربین سینما آمد؛ و این عبارت «زندگی و نه بازی» مال سیروس الوند است که می‌گوید جریانی است در بازیگری ایران که با خسرو شکیبایی شروع شده است. او نقل می‌کند که خسرو در «یک‌بار برای همیشه»، دیالوگ‌ها را حتی پس و پیش می‌کرد که به زندگی شبیه‌تر باشد، حشو و اضافه نداشته باشد، ساده باشد مثل نوک‌زدن پرنده بر دانه‌های گندم، مثل نقشی از رود و ابر روی دیوار خانه که محمود قصه «یک‌بار برای همیشه»، نقاش ساختمان بود... و به‌راستی برای ما که عمرمان را در بازیگری و سینما می‌گذرانیم، این زندگی و نه بازی، بهترین یادگاری است که از شکیبایی مهربان در دست داریم؛ بی‌آنکه قصد مقایسه داشته باشم می‌خواهم در مقام یک دوستدار بگویم که شاید سایه‌روشنی از این زندگی و نه بازی را تلاش کرده‌ام در فیلم «خمره»، وقتی معلم یک روستا بودم، بیش از هر جای دیگری در کارنامه هنری‌ام، تجربه کنم. خوب به یاد دارم که این تلاش ثمر داد و چنان در نقش فرو رفتم که گویی به‌راستی معلم روستا شده‌ام و از همین رو بود که وقتی در سال 1994در فستیوال «لوکارنو» سوئیس می‌خواستند جایزه نیز به من برای نقش معلم بدهند دست‌اندرکاران بنیاد فارابی گفته بودند نقش معلم را نه یک هنرپیشه که به‌راستی معلم آن روستای کوچک بازی کرده، داوران این ادعا را پذیرفته بودند که ادعای قابل باوری هم بود. من برای «خمره» جایزه‌ای نگرفتم اما در عوض خاطره خوبی از زندگی در هرم کویر و روستاهای کوچکش در مهریزو سریزد به ذهن سپردم؛ تجربه خوبی که غیرمستقیم به تأسی از کوشش‌های آدمی چون شکیبایی، اندوختم. من پنج‌بار بیشتر خسرو را ندیدم اما گویی پنجاه درس از او آموخته‌ام و این است معنای آن شعر معروف حافظ که: «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق». روحش شاد و یادش گرامی باد!

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.