انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
چرایی کمبود انسولین قلمی در کشور
مهم‌ترین تفاوت‌های کرونا و آنفلوانزا/ علامت مهم کووید ۱۹
افزایش بیماران بدحال در موج جدید کرونا
کدام بیماران بیشتر درگیر کرونا می شوند/ اهمیت کنترل اکسیژن خون
خروجی بیماران کرونایی فعلا از ورودی‌ها بیشتر است/ وضعیت نامشخص کرونا در روزهای آتی/ امکان دارد شرایط پیچیده‌تر شود
خطر طغیان بیماری‌هایی که از کشور پاک شدند!
آخرین وضعیت تحقیقات روی ۳ نوع واکسن کرونا در کشور
ساخت واکسن کرونای ایرانی با فناوری نانو
روزه داری موجب افزایش احتمال ابتلا به کرونا نمی‌شود
چطور با فشارهای روانی «کرونا» مقابله کنیم؟
ویروسی که قرن‌هاست "جان" می‌گیرد
پرمصرف‌ترین داروی کشور / ۳ آنتی‌بیوتیکِ پرُ تجویز
میوه‌هایی برای بهبود سلامت بدن
توصیه‌هایی برای داشتن مغز سالم
سالم‌ترین ترمیم‌کننده‌های پوست
فرمول میوه‌ای برای افزایش وزن
رژیم غذایی ‌‌ برای سالمندان
موادغذایی‌ برای تقویت قدرت ذهنی
خواص ادویه‌جات
میوه‌های ضدالتهاب فوق‌العاده
این مواد غذایی کلسترول بد را افزایش می‌دهند
همه چیز درباره «گرمازدگی»
هشدارهای کاهش اسید معده
خوراکی‌هایی برای تقویت روحیه
عوارض فقر اسیدهای چرب امگا ۳ دربدن
خوراکی‌هایی برای بهبود سلامت ریه‌ها
خواص شگفت‌انگیز دانه‌های چیا
خوراکی‌هایی که بدن را خنک می‌کنند
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
هندوانه از فواید تا عوارض
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
راهکارهایی برای سلامت قلب
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
خواص مهم آلو برای سلامتی
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
تغذیه مناسب برای کودکان
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
بیشتر
کد خبر: 110461 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۲۷ - 14:27
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل

روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل

آرمان- در زمینه کاهش خطر زوال عقل، زمان چیزی است که نباید هدر برود.هر ساله بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری ویرانگر مبتلا می‌شوند و انتظار می‌رود این آمار طی سال‌های پیش‌رو افزایش یابد. خوشبختانه مطالعات علمی ‌نشان داده‌اند که برخی تغییرات ساده در سبک زندگی می‌توانند نقش چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل داشته باشند. در واقع، سازمان بهداشت جهانی اخیرا نخستین دستورالعمل درباره چگونگی پرهیز از زوال عقل را براساس روش‌هایی که از پشتیبانی علمی ‌برخوردار هستند، ارائه کرده است.

ورزش
مطالعات مختلف نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند بهترین روش برای حفظ سلامت مغز باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که ورزش می‌تواند روند کوچک‌شدن مغز مرتبط با افزایش سن که به اختلال شناختی منجر می‌شود را معکوس سازد. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد که انجام ورزش بیشتر می‌تواند حافظه را تقویت کرده و تیز نگه دارد.

تغذیه سالم
به گفته سازمان بهداشت جهانی، دنبال کردن یک رژیم غذایی سبک مدیترانه‌ای می‌تواند تاثیر چشمگیری در حفظ سلامت مغز داشته باشد. اما رژیم غذایی مایند گزینه‌ای حتی بهتر از رژیم مدیترانه‌ای برای تقویت مغز است. این رژیم غذایی ترکیبی بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی دش  است و به‌طور خاص برای پیشگیری از زوال عقل توسعه یافته است.


ترک سیگار
سیگار کشیدن عادتی فوق‌العاده مضر برای سلامت بدن انسان محسوب می‌شود و مغز نیز از مضرات آن در امان نیست. دود سیگار می‌تواند مستقیم وارد مغز شود. نتایج یک مطالعه نشان داد که مردان سیگاری توانایی‌های شناختی خود را سریع‌تر از افراد غیرسیگاری از دست می‌دهند. مطالعه‌ای دیگر نشان داد که حتی دود دست دوم سیگار نیز به میزان قابل‌توجهی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.


تمرین  مغز
نتایج پژوهش‌ها درباره تاثیر بازی‌های فکری برای محافظت از مغز در برابر زوال عقل یکدست نیستند، اما مطالعات نشان داده‌اند که تمرینات مغزی چالش‌برانگیز، مانند جدول کلمات متقاطع و بازی‌های رایانه‌ای تمرین دهنده مغز می‌توانند به محافظت از این اندام در برابر خطر زوال عقل کمک کنند. از این‌رو، بازی‌های فکری ممکن است فوایدی بیشتر از یک سرگرمی ‌برای گذر زمان ارائه کنند.

 

کنترل  دیابت
قندخون کنترل نشده می‌تواند موجب انسفالوپاتی دیابتی شود که نوعی آسیب مغزی است و به اختلال شناختی منجر می‌شود. مطالعه‌ای جدید نشان داده است که دیابت کنترل نشده آهنگ پیشرفت بیماری آلزایمر را دو برابر سریع‌تر می‌سازد.


نظارت بر کلسترول
نتایج یک پژوهش نشان داده است که سطوح بالای کلسترول در میانسالی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. از این‌رو، نظارت بر سطوح کلسترول می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ویرانگر نقش داشته باشد.


مدیریت فشار خون
فشارخون بالا رگ‌های خونی در مغز را تضعیف و تنگ می‌کند و از جریان خون مناسب پیشگیری می‌کند. بر همین اساس، خطر سکته‌مغزی افزایش می‌یابد. همچنین، این شرایط خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. نتایج یک پژوهش نشان داد زنانی که در دهه چهارم زندگی خود قرار داشته و به فشارخون بالا مبتلا بودند، 73 درصد احتمال بیشتری داشت که به زوال عقل مبتلا شوند.

نظارت بر وزن
برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) بالا نسبت به افرادی که شاخص توده بدنی آنها در محدوده عادی قرار دارند، احتمال بیشتری دارد به زوال عقل مبتلا شوند. اگر ورزش می‌کنید و یک رژیم غذایی سالم را دنبال می‌کنید، به‌طور معمول شاخص توده بدنی شما باید در محدوده سالم قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.