انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
روزه داری موجب افزایش احتمال ابتلا به کرونا نمی‌شود
چطور با فشارهای روانی «کرونا» مقابله کنیم؟
ویروسی که قرن‌هاست "جان" می‌گیرد
توصیه‌هایی برای داشتن مغز سالم
رژیم غذایی ‌‌ برای سالمندان
میوه‌هایی برای بهبود سلامت بدن
سالم‌ترین ترمیم‌کننده‌های پوست
همه چیز درباره «گرمازدگی»
فرمول میوه‌ای برای افزایش وزن
هشدارهای کاهش اسید معده
خواص ادویه‌جات
پرمصرف‌ترین داروی کشور / ۳ آنتی‌بیوتیکِ پرُ تجویز
این مواد غذایی کلسترول بد را افزایش می‌دهند
عوارض فقر اسیدهای چرب امگا ۳ دربدن
خوراکی‌هایی برای تقویت روحیه
میوه‌های ضدالتهاب فوق‌العاده
خوراکی‌هایی برای بهبود سلامت ریه‌ها
خواص شگفت‌انگیز دانه‌های چیا
خوراکی‌هایی که بدن را خنک می‌کنند
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
هندوانه از فواید تا عوارض
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
موادغذایی‌ برای تقویت قدرت ذهنی
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
خواص مهم آلو برای سلامتی
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
راهکارهایی برای سلامت قلب
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
تغذیه مناسب برای کودکان
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
بیشتر
کد خبر: 110461 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۲۷ - 14:27
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل

روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل

آرمان- در زمینه کاهش خطر زوال عقل، زمان چیزی است که نباید هدر برود.هر ساله بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری ویرانگر مبتلا می‌شوند و انتظار می‌رود این آمار طی سال‌های پیش‌رو افزایش یابد. خوشبختانه مطالعات علمی ‌نشان داده‌اند که برخی تغییرات ساده در سبک زندگی می‌توانند نقش چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل داشته باشند. در واقع، سازمان بهداشت جهانی اخیرا نخستین دستورالعمل درباره چگونگی پرهیز از زوال عقل را براساس روش‌هایی که از پشتیبانی علمی ‌برخوردار هستند، ارائه کرده است.

ورزش
مطالعات مختلف نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند بهترین روش برای حفظ سلامت مغز باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که ورزش می‌تواند روند کوچک‌شدن مغز مرتبط با افزایش سن که به اختلال شناختی منجر می‌شود را معکوس سازد. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد که انجام ورزش بیشتر می‌تواند حافظه را تقویت کرده و تیز نگه دارد.

تغذیه سالم
به گفته سازمان بهداشت جهانی، دنبال کردن یک رژیم غذایی سبک مدیترانه‌ای می‌تواند تاثیر چشمگیری در حفظ سلامت مغز داشته باشد. اما رژیم غذایی مایند گزینه‌ای حتی بهتر از رژیم مدیترانه‌ای برای تقویت مغز است. این رژیم غذایی ترکیبی بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی دش  است و به‌طور خاص برای پیشگیری از زوال عقل توسعه یافته است.


ترک سیگار
سیگار کشیدن عادتی فوق‌العاده مضر برای سلامت بدن انسان محسوب می‌شود و مغز نیز از مضرات آن در امان نیست. دود سیگار می‌تواند مستقیم وارد مغز شود. نتایج یک مطالعه نشان داد که مردان سیگاری توانایی‌های شناختی خود را سریع‌تر از افراد غیرسیگاری از دست می‌دهند. مطالعه‌ای دیگر نشان داد که حتی دود دست دوم سیگار نیز به میزان قابل‌توجهی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.


تمرین  مغز
نتایج پژوهش‌ها درباره تاثیر بازی‌های فکری برای محافظت از مغز در برابر زوال عقل یکدست نیستند، اما مطالعات نشان داده‌اند که تمرینات مغزی چالش‌برانگیز، مانند جدول کلمات متقاطع و بازی‌های رایانه‌ای تمرین دهنده مغز می‌توانند به محافظت از این اندام در برابر خطر زوال عقل کمک کنند. از این‌رو، بازی‌های فکری ممکن است فوایدی بیشتر از یک سرگرمی ‌برای گذر زمان ارائه کنند.

 

کنترل  دیابت
قندخون کنترل نشده می‌تواند موجب انسفالوپاتی دیابتی شود که نوعی آسیب مغزی است و به اختلال شناختی منجر می‌شود. مطالعه‌ای جدید نشان داده است که دیابت کنترل نشده آهنگ پیشرفت بیماری آلزایمر را دو برابر سریع‌تر می‌سازد.


نظارت بر کلسترول
نتایج یک پژوهش نشان داده است که سطوح بالای کلسترول در میانسالی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. از این‌رو، نظارت بر سطوح کلسترول می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ویرانگر نقش داشته باشد.


مدیریت فشار خون
فشارخون بالا رگ‌های خونی در مغز را تضعیف و تنگ می‌کند و از جریان خون مناسب پیشگیری می‌کند. بر همین اساس، خطر سکته‌مغزی افزایش می‌یابد. همچنین، این شرایط خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. نتایج یک پژوهش نشان داد زنانی که در دهه چهارم زندگی خود قرار داشته و به فشارخون بالا مبتلا بودند، 73 درصد احتمال بیشتری داشت که به زوال عقل مبتلا شوند.

نظارت بر وزن
برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) بالا نسبت به افرادی که شاخص توده بدنی آنها در محدوده عادی قرار دارند، احتمال بیشتری دارد به زوال عقل مبتلا شوند. اگر ورزش می‌کنید و یک رژیم غذایی سالم را دنبال می‌کنید، به‌طور معمول شاخص توده بدنی شما باید در محدوده سالم قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.