انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
روزه داری موجب افزایش احتمال ابتلا به کرونا نمی‌شود
چطور با فشارهای روانی «کرونا» مقابله کنیم؟
توصیه‌هایی برای داشتن مغز سالم
پرمصرف‌ترین داروی کشور / ۳ آنتی‌بیوتیکِ پرُ تجویز
رژیم غذایی ‌‌ برای سالمندان
موادغذایی‌ برای تقویت قدرت ذهنی
سالم‌ترین ترمیم‌کننده‌های پوست
ویروسی که قرن‌هاست "جان" می‌گیرد
عوارض فقر اسیدهای چرب امگا ۳ دربدن
خواص ادویه‌جات
میوه‌هایی برای بهبود سلامت بدن
میوه‌های ضدالتهاب فوق‌العاده
فرمول میوه‌ای برای افزایش وزن
این مواد غذایی کلسترول بد را افزایش می‌دهند
هشدارهای کاهش اسید معده
خوراکی‌هایی برای بهبود سلامت ریه‌ها
همه چیز درباره «گرمازدگی»
هندوانه از فواید تا عوارض
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
خوراکی‌هایی برای تقویت روحیه
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
خواص شگفت‌انگیز دانه‌های چیا
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
راهکارهایی برای سلامت قلب
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
خواص مهم آلو برای سلامتی
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
خوراکی‌هایی که بدن را خنک می‌کنند
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
تغذیه مناسب برای کودکان
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
بیشتر
کد خبر: 110236 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۱۹ - 13:31
راهکارهایی برای سلامت قلب

راهکارهایی برای سلامت قلب

آرمان- بیماری‌های قلبی‌وعروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا است و افزایش این نوع بیماری ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی ناکافی و مصرف دخانیات بوده که بی‌تردید به‌دلیل تغییر در شیوه زندگی ناشی از شهرنشینی و صنعتی‌شدن است. امروزه مردم نسبت به گذشته، بیشتر غذاهای پرکالری مصرف می‌کنند و از طرفی تحرک بدنی آنان نیز کمتر از گذشته شده است، بنابراین یکی از مهم‌ترین مداخلات به‌منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی‌وعروقی اصلاح رژیم غذایی است.باید توجه کرد که عوامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی‌وعروقی شامل اختلال در چربی‌های خون و بالابودن سطح کلسترول خون، کم‌تحرکی، فشارخون بالا، رژیم غذایی نامناسب، استرس و فشارهای روحی و روانی، چاقی و استعمال دخانیات است.

کاهش مصرف مواد قندی

مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته‌ای مانند برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، مربا، عسل و نوشابه‌ها، باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشارخون و چربی خون شده و منجر به بروز بیماری‌های قلبی‌وعروقی می‌شود. بنابراین باید در برنامه غذایی روزانه از مصرف بیش از اندازه آنها خودداری کرد.

استفاده از روغن زیتون

از روغن‌های مایع مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان به‌جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد، برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون استفاده کنید. از طرفی مصرف روغن زیتون و مغزها به‌دلیل کنترل انرژی دریافتی، باید متعادل باشد. بنابراین از روغن‌های مایع معمولی (غیر سرخ‌کردنی) و روغن زیتون در سرخ‌کردن غذاها استفاده نکنید.

کاهش مصرف چربی

سعی کنید غذاها را تا حد امکان به‌صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی مصرف کرده و از سرخ‌کردن زیاد غذا خودداری کنید. همچنین مصرف غذاهای سرخ‌شده، سوسیس، کالباس، خامه، چیپس، پفک، سس‌ها، مغز، دل و قلوه، کله و پاچه را در برنامه غذایی‌تان کاهش دهید و پوست مرغ و چربی‌های قابل مشاهده گوشت و مرغ را قبل از طبخ جدا کرده و از قسمت‌های کم چرب گوشت‌ها استفاده کنید.

کاهش مصرف نمک

مصرف نمک باید به هنگام تهیه و طبخ غذا کاهش یابد و از نمکدان در هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود. همچنین از مصرف غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده آماده، به‌دلیل دارابودن مقادیر زیادی نمک و از مصرف بیش ازاندازه غذاهای شور مانند ماهی دودی، آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور، سوسیس و کالباس خودداری کنید و برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده کنید.

افزایش مصرف فیبر

فیبرها ترکیباتی هستند که در دیواره سلول‌های گیاهان مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، سبوس، غلات کامل، حبوبات و مغزها وجود دارند. مصرف فیبرها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی را کاهش می‌دهند و همچنین از یبوست پیشگیری می‌کنند.

افزایش مصرف میوه‌ و سبزی‌

میوه‌ها و سبزی‌ها در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی‌وعروقی و برخی از انواع سرطان‌ها به‌خصوص سرطان‌های سیستم گوارشی و یبوست موثرند. بنابراین توصیه می‌شود که روزانه سه الی پنج واحد میوه‌ و سبزی‌ در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

راهکار داشتن قلبی سالم

اولا فعالیت بدنی، ورزش منظم، متناسب با سن و شرایط جسمی خود را فراموش نکنید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. دوم اینکه استرس و فشارهای روانی یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است، بنابراین روش‌های کنترل و برخورد مناسب با استرس را یاد بگیرید.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.