انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
سالم‌ترین ترمیم‌کننده‌های پوست
پرمصرف‌ترین داروی کشور / ۳ آنتی‌بیوتیکِ پرُ تجویز
خوراکی‌هایی که بدن را خنک می‌کنند
کدام بیماران بیشتر درگیر کرونا می شوند/ اهمیت کنترل اکسیژن خون
رژیم غذایی ‌‌ برای سالمندان
میوه‌های ضدالتهاب فوق‌العاده
ویروسی که قرن‌هاست "جان" می‌گیرد
روزه داری موجب افزایش احتمال ابتلا به کرونا نمی‌شود
موادغذایی‌ برای تقویت قدرت ذهنی
خواص شگفت‌انگیز دانه‌های چیا
عوارض فقر اسیدهای چرب امگا ۳ دربدن
میوه‌هایی برای بهبود سلامت بدن
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
فرمول میوه‌ای برای افزایش وزن
خواص ادویه‌جات
خروجی بیماران کرونایی فعلا از ورودی‌ها بیشتر است/ وضعیت نامشخص کرونا در روزهای آتی/ امکان دارد شرایط پیچیده‌تر شود
خطر طغیان بیماری‌هایی که از کشور پاک شدند!
توصیه‌هایی برای داشتن مغز سالم
این مواد غذایی کلسترول بد را افزایش می‌دهند
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
همه چیز درباره «گرمازدگی»
ساخت واکسن کرونای ایرانی با فناوری نانو
چطور با فشارهای روانی «کرونا» مقابله کنیم؟
خوراکی‌هایی برای تقویت روحیه
خوراکی‌هایی برای بهبود سلامت ریه‌ها
آخرین وضعیت تحقیقات روی ۳ نوع واکسن کرونا در کشور
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
هشدارهای کاهش اسید معده
هندوانه از فواید تا عوارض
راهکارهایی برای سلامت قلب
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
تغذیه مناسب برای کودکان
خواص مهم آلو برای سلامتی
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
بیشتر
کد خبر: 110170 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۱۲ - 14:21
نکاتی در مورد سیب‌زمینی

نکاتی در مورد سیب‌زمینی

آرمان- سیب‌زمینی یک غده گیاهی خوراکی است که در سراسر جهان کشت می‌شود. بسیاری از گونه‌های سیب‌زمینی وجود دارد که می‌تواند در انواع غذاها مورد استفاده قرار بگیرد.مواد مغذی موجود در سیب‌زمینی می‌تواند بسته به نوع آن متفاوت باشد. به‌عنوان مثال سیب‌زمینی قرمز حاوی کالری، کربوهیدرات و فیبر کمتری نسبت به سیب‌زمینی پوست قهوه‌ای است و ویتامین K و نیاسین کمتری دارد.روشی هم که سیب‌زمینی را طبخ و آماده می‌کنید می‌تواند روی مواد مغذی آن تاثیرگذار باشد.با توجه به اینکه بسیاری از موادمغذی سیب‌زمینی در پوست آن جمع شده است، پوست کندن آن می‌تواند بخش قابل‌توجهی از فیبر و محتوای مواد معدنی آن را در هر وعده حذف کند. به‌علاوه سرخ‌کردن سیب‌زمینی در مقایسه با روش‌های دیگر پخت و آب‌پز کردن، می‌تواند محتوای چربی و کالری آن را افزایش دهد. علاوه بر آن، محصولات سیب‌زمینی فراوری شده نیز مواد مغذی کمتری داشته و کالری، چربی و سدیم بیشتری نسبت به خود سیب‌زمینی دارند.

حاوی آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزد مضر که با اتم‌ها واکنش‌داده و در بدن جمع شده و منجر به ایجاد بیماری‌های مزمن می‌شوند، مقابله می‌کنند.مطالعات نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از انواع خاصی از بیماری‌های مزمن مانند قلبی، دیابت و سرطان جلوگیری کنند.سیب‌زمینی منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. یک مطالعه فعالیت آنتی‌اکسیدانی سیب‌زمینی سفید و رنگی را مقایسه کرده و دریافتند که سیب‌زمینی‌های رنگی بیشتر در خنثی‌سازی رادیکال های آزاد موثر بوده‌اند.مطالعه آزمایشگاهی دیگری نشان داد که آنتی‌اکسیدان‌های سیب‌زمینی ممکن است رشد انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان روده بزرگ و کبد را کاهش دهند.به‌خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات انجام شده محدود به محیط آزمایشگاهی بوده است.

حاوی نشاسته مقاوم

نشاسته مقاوم نوعی نشاسته است که در روده کوچک هضم نمی‌شود. در عوض، از روده بزرگ عبور می‌کند، جایی که می‌تواند باکتری‌های مفید روده را تغذیه کند.سیب‌زمینی منبع خوب نشاسته مقاوم است، سیب‌زمینی‌هایی که پخته و سرد شده‌اند دارای بالاترین مقدار نشاسته مقاوم هستند. نشاسته منافع سلامتی زیادی برای بدن دارد، به‌خصوص کنترل قندخون و حساسیت به انسولین.در یک مطالعه، 10 شرکت‌کننده، به مدت 4 هفته روزانه 30 گرم نشاسته مقاوم مصرف کردند. آنها متوجه شدند که نشاسته مقاوم 33 درصد حساسیت به انسولین را بالا می‌برد.در یک مطالعه دیگر، 10 شرکت کننده مکمل هایی با 50 گرم نشاسته سیب‌زمینی خام استفاده نمودند. آنها شاهد کاهش سطح قند خون و افزایش سیری و پری بودند.

افزایش وزن

برخی مطالعات ارتباط مثبت بین خوردن انواع خاصی از سیب‌زمینی و محصولات تهیه شده با سیب‌زمینی با افزایش وزن را نشان داده‌اند.یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که خوردن سیب‌زمینی با افزایش دور کمر در زنان همراه بوده است. کالری بیش از حد، صرف نظر از منبع غذا می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.اگر سیب‌زمینی فراوری نشده به حد اعتدال و به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل مصرف شود، بعید است که منجر به افزایش وزن شود.

نتیجه‌گیری

سیب‌زمینی حوای مقدار بالایی ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان، فیبر و نشاسته مقاوم است. با این حال سیب‌زمینی می‌تواند اثرات منفی بالقوه‌ای هم داشته باشد از جمله افزایش وزن و افزایش فشارخون به‌ویژه هنگامی‌که در مقادیر زیاد مصرف شود.در نهایت، اندازه و روش پخت و پز تاثیر زیادی روی سیب‌زمینی بر بدن و روی سلامت دارند. هنگامی‌که سیب‌زمینی را در حد اعتدال و با یک روش سالم مصرف کنید می‌توانید مواد مغذی زیادی به رژیم غذایی‌تان اضافه نماید.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.