انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
روزه داری موجب افزایش احتمال ابتلا به کرونا نمی‌شود
چطور با فشارهای روانی «کرونا» مقابله کنیم؟
میوه‌هایی برای بهبود سلامت بدن
توصیه‌هایی برای داشتن مغز سالم
سالم‌ترین ترمیم‌کننده‌های پوست
رژیم غذایی ‌‌ برای سالمندان
موادغذایی‌ برای تقویت قدرت ذهنی
ویروسی که قرن‌هاست "جان" می‌گیرد
عوارض فقر اسیدهای چرب امگا ۳ دربدن
خواص ادویه‌جات
هشدارهای کاهش اسید معده
این مواد غذایی کلسترول بد را افزایش می‌دهند
همه چیز درباره «گرمازدگی»
پرمصرف‌ترین داروی کشور / ۳ آنتی‌بیوتیکِ پرُ تجویز
میوه‌های ضدالتهاب فوق‌العاده
فرمول میوه‌ای برای افزایش وزن
خوراکی‌هایی برای تقویت روحیه
خوراکی‌هایی برای بهبود سلامت ریه‌ها
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
خواص شگفت‌انگیز دانه‌های چیا
خوراکی‌هایی که بدن را خنک می‌کنند
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
هندوانه از فواید تا عوارض
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
راهکارهایی برای سلامت قلب
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
خواص مهم آلو برای سلامتی
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
تغذیه مناسب برای کودکان
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
بیشتر
کد خبر: 110047 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۷ - 14:08
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا

راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا

آرمان- فرزند شما به‌عنوان یک کودک، سریع رشد می‌کند بنابراین طبیعی است که زیاد غذا بخورد؛ اما بین ۲ تا ۵ سال، اشتهای کودکانه ظاهر می‌شود. این مرحله حتی می‌تواند تا ۶ یا ۷ سالگی هم ادامه پیدا کند. وقتی زمان غذاخوردن می‌رسد ممکن است کودکتان از خوردن امتناع کند و بگوید غذا را دوست ندارد یا میل ندارد. در نتیجه والدین سعی می‌کنند کودک را مجبور به خوردن نمایند.

چند توصیه

در ادامه توصیه‌هایی برایتان داریم که کمکتان می‌کند فرزندتان را به غذا خوردن تشویق کنید:

غذاهای جدید را به شیوه‌ای جذاب و تدریجی به کودک معرفی کنید. اگر کودک مکررا از خوردن سر باز می‌زند، سعی کنید غذای دیگری با همان ارزش غذایی به او بدهید.

الگوی خوبی باشید. شاید بچه‌ها تمایلی به امتحان کردن غذاهای جدید نداشته باشند؛ اما اگر ببینند پدر و مادر آن را می‌خورند، دیر یا زود دلشان می‌خواهد آنها نیز غذا را امتحان کنند. به همین دلیل مهم است که همه‌ اعضای خانواده سر میز غذا با هم باشند و یک غذا را بخورند.

از اولویت‌های غذایی کودک در اضافه کردن غذایی جدید به رژیم غذایی او استفاده کنید. خلاقیت محدودیتی ندارد، به‌خصوص در زمینه‌ آشپزی. شما می‌توانید انتخاب‌هایی به کودک ارائه بدهید که تشویق به خوردن شود. ظاهر غذا اهمیت زیادی دارد پس ابتکار به خرج دهید.

اگر کودک دوست ندارد غذای جدیدی بخورد، صبور باشید و به تلاش خود ادامه دهید. عصبانی نشوید. اگر کودک شما بدون اینکه واکنش منفی نشان بدهد از خوردن غذایی امتناع می‌کند، مثلا تهوع یا استفراغ ندارد، کم‌کم یاد خواهد گرفت غذای جدید را نیز امتحان کند.بعد از عفونت طبیعی است که کودک کمی وزن کم کند اما این وزن از دست رفته فورا برمی‌گردد. از اشتها و اولویت‌های غذایی کودک در این زمان برای کمک به وزن گرفتن او استفاده کنید.

 

مرحله غذا خوردن

شروع تغذیه‌ تکمیلی، شروع معرفی مزه‌ها به کودک است. کودک در ابتدا فقط شیر می‌نوشد، با رشد کودک او شروع خواهد کرد به خوردن غذاهای جامد و مشتاق می‌شود غذاهای بیشتر و بیشتری را امتحان کند. کودک، عاشق غذا خوردن است؛ اما با بزرگ‌تر شدن، معمولا تمایلش را به خوردن از دست می‌دهد.بعد از یک سالگی، فاکتورهای متعددی شروع به تاثیرگذاری بر تمایل کودک به خوردن می‌کند. سرعت رشد کودک افت می‌کند و زودتر سیر می‌شود.

وقتی کودک غذا نمی‌خورد

ممکن است اشتها نداشتن کودک، علتی در سلامتی او داشته باشد. یک بیماری مزمن، چیزی شبیه آنفلوآنزا و یا یک عفونت حاد که کودک از خوردن امتناع می‌کند. این حالت برای مدت کوتاهی است و زمانی‌که احساس بهتری پیدا کند، اشتهای بیشتری خواهد داشت.یک مشکل اساسی دیگر هم زمانی است که کودک گرسنه است؛ اما دوست دارد گرسنگی‌اش را فقط با خوردن غذاهایی که به‌نظر خودش خوشمزه است جواب بدهد. پدر و مادر نقش کلیدی را در حل این مساله دارند.

بچه‌ها یاد می‌گیرند چه مقدار غذا باید بخورند تا احساس سیری کنند. اگر کودک شما سالم و شاد باشد و با سرعت خوبی رشد کند، نباید نگران مراحل رشدش روی منحنی رشد باشید. شما باید تمرکز خود را روی ایجاد فضایی خوشایند و دلپذیر هنگام صرف غذا بگذارید و دقت کنید کودکتان تغذیه‌ای سالم داشته باشد. اما اگر کودک شما وزن چشمگیری کم کند، پزشک او به شما خواهد گفت که کودک برای وزن گرفتن نیاز به کمک دارد.

 

یادتان باشد تغذیه فقط برای وزن گرفتن نیست. مصرف زیاد غذاهای شیرین که فرآوری شده هستند و چربی‌های ترانس زیادی هم دارند نباید برای کمک به وزن گرفتن کودک استفاده شوند. چاقی کودکان یک معضل جدی است که باید به هر قیمتی شده از آن پیشگیری کنید.فراموش نکنید که زمان صرف غذا باید زمانی خوشایند برای تمام خانواده باشد. این فضا و رابطه‌ مثبت بر اشتهای کودک اثر می‌گذارد. در واقع این اصل در مورد همه‌ افراد و در هر سن و سالی صدق می‌کند.اگر کودک غذا خوردن را همراه با یک اتفاق خوب و دوست داشتنی دیگر مرتبط بداند، بهتر می‌تواند بر بی‌اشتهایی‌اش غلبه کند. اگر کودک شما خوب غذا نمی‌خورد، شاید پزشک او ویتامین‌ها یا مکمل‌های غذایی تجویز کند تا کودک سالم‌تر وزن بگیرد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.